onsdag 13 april 2011

Kan man hoppa över mensen med hjäp av p-piller?

Hittade följande fråga från kvinna.ifokus och delar här med mig av den då jag tror många kvinnor ställer sig samma fråga och skulle uppskatta ett svar;

Hur länge kan man med hjälp av p-piller skjuta upp mensen?

Svaret kom från en vänligt sinnad själ vid namn Cindy.

"Det jag nu säger har jag fått från en mycket kunnig gynekolog, och jag har själv inte haft regelbunden mens på över ett årtionde med hjälp av p-piller och gulkroppshormonpiller. Jag är alltså säker på vad jag säger.

Att ha blödning varje månad när man tar p-piller är inget som kroppen kräver, utan något som p-pillertillverkarna designat med sockerpiller utifrån tron att alla kvinnor känner sig mer "naturliga" om de blöder regelbundet.

Man kan alltså "skjuta upp" mensen i princip hur länge man vill genom att skippa sockerpillren (förutsatt att det är p-piller av tredje generationens sort). Eftersom ägglossningen är stoppad av p-pillren så bygger kroppen inte upp en tjock slemhinna. Den lilla tunna slemhinna som finns kan kroppen välja att stöta ut i en blödning och då gör man ett uppehåll på en vecka med sina piller.

Ju längre tid man skjutit upp mensen, desto mer sällan brukar man få dessa blödningar eftersom slemhinnan som byggs upp i regel blir tunnare för varje gång. Somliga väljer dock att planera blödningen genom att göra ett uppehåll säg var tredje månad. Det kan vara en idé att göra så den första tiden, dvs gradvis öka tiden mellan blödningarna för att vänja kroppen samtidigt som man har kontroll."

Tack Cindy för ett bra svar. Hoppas ni har användning för informationen. För att se hela diskussionen, klicka på länken högst upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar