söndag 27 mars 2011

Läkare i Storbritannien varnas nu att förbättra sina färdigheter i att sätta in p-stav, efter att många kvinnor krävt skadestånd.

Många av klagomålen gällde p-staven Implanon, Implanon är en p-stav som sätts in under huden på överarmen med en speciell insättningskanyl. Implanon frisätter hormonet etonogestrel, som verkar genom att påverka ägglossningen och därigenom förhindras graviditet under tre år.

Rapporter tyder på att NHS (sjukvårdssystemet i Storbritannien) har fått över 1 000 klagomål och betalat ut 200 000 pund (mer än 2 miljoner kronor) i skadestånd till kvinnor. I klagomålen ingår hundratals oönskade graviditeter. Nu varnar NHS läkare att se till att de är säkra på hur man sätter in en p-stav, innan de gör det.

En kvinna som klagade sade till BBC: "Jag blev gravid två månader efter det att min p-stav inte sattes in korrekt. Jag berättade för läkaren att jag inte kunde känna staven i min arm men läkaren sa att det var okej. Jag anser att detta inte är en bra form av preventivmedel eftersom risken för mänskliga misstag är för hög. Misstaget krossade mig, jag skulle börja på universitet.” Hon sa även: "Jag fick höra att jag inte skulle få mens, så jag insåg inte att jag var gravid tills jag fick graviditetsillamående. Jag var panikslagen och kunde inte förstå hur jag kunde vara gravid."

P-stav är ett alternativ till p-piller, som tas dagligen, p-piller har den högsta effektiviteten bland alla preventivmedel. Det finns mer än 30 varianter av p-piller, så att alla kvinnor kan hitta en viss typ som passar deras behov.

Har eller har du haft p-stav? I så fall hur upplevde du det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar